Inkubátor Program - Íme a 10 döntős filmterv
A Nemzeti Filmintézet Inkubátor Programjába tavaly 54 pályázat érkezett, melyek közül egy szakmai előzsűri választotta ki a 10 legjobb, továbbjutó filmtervet. Ezek közül választja ki a zsűri és a közönség az 5 nyertes filmtervet május 27-én, az Inkubátor Pitch Fórumon.
Az Inkubátor Program Pitch Fórumán bemutatkozó tíz filmterv:
Berényi Andor: Könnyű Álom
Dávid Attila: Távolság
Ducki Witek: Félsivatag (dokumentumfilm)
Gyimesi Anna: A medvenő
Hernádi Ambrus: A gondozó (dokumentumfilm)
Ipacs Gergely: Esznek-e a halottak epertortát?
Nagy Borbála: A világ eredete
Rudolf Olivér: Anyám, a szörny
Szabó Márton István: Délutáni sáv
Sztercey Szabolcs: A múzeum
A Pitch Fórumon a 10 döntős filmterv közül négyet a zsűri és egyet a meghívott szakmai közönség (rendezők, producerek, kritikusok, filmes szakemberek) választ majd ki. A nyertes filmtervek gyártására pályázati úton a játékfilmeknél 100 millió, a dokumentumfilmeknél 30 millió forintig nyújt támogatást az Inkubátor Program.
A fiatalon bántalmazott Mara összekeveri a remeteséget a biztonsággal, a rajongást a szeretettel, de egy dokumentumfilmes stáb segítségével talán újra megtanul bízni.
Rendezői koncepció:
Mara beilleszkedési képtelenségében így vagy úgy mindannyian magunkra ismerhetünk, hiszen mindannyian éltük már át a kirekesztettség kínzó érzését. Fontos számomra,hogy a leendő néző számára azonosulható problémát helyezzek a középpontba, mely egyszerre kelti fel az empátia érzését és mutatja meg, hogy ott pislákolhat a remény, a segítség lángja valahol, valaki által, akkor is, ha az még messzi és elmosódott.

Egy alföldi család harcol a klímaváltozás okozta természeti változások ellen, és próbálják megmenteni több évtizedes gyümölcsös gazdaságukat. Ez a küzdelem azonban konfliktusokat is szül közöttük, és már nem csak a megélhetésükért harcolnak, hanem a család egységéért is.
Rendezői motiváció:
Az én generációm még emlékszik arra a gondtalan időszakra, amikor a globális felmelegedés témája még nem volt része a mindennapoknak. Ez az idő azonban lezárult, szembe kell néznünk a drasztikus valósággal.

A tizenkét éves Emma egyedül, képzelt szellem barátai körében nő fel a temetőben, sírásó apja egyszem lányaként. Mikor az egyik friss sírnál megjelenik a tizenhárom éves Péter, aki nemrég vesztette el ikertestvérét, Emma kénytelen szembenézni egy hús-vér barát és a felnövés lehetőségével.
Rendezői motiváció:
Egy olyan történetet kerestem, mely mesei közegbe ágyazva reflektál napjaink traumáira. Az Esznek-e a halottak epertortát? legfőképp a gyász és a felnövés témakörét járja körül sok humorral, együttérzéssel. Mivel főhőseink kiskamaszok, egy sajátos szemszögön keresztül tárgyaljuk ezeket a fogalmakat. Fontosnak tartom, hogy a szerethető karakterek segítségével egy olyan filmet hozhassunk létre, mely segítheti a gyászfeldolgozást a fiatalabb és az idősebb nézők számára egyaránt.

"A világ eredete" három nőről szól három európai városban, akik különbözőképp próbálnak választ adni az anyaság kérdésére: egy abortusz, egy mesterséges megtermékenyítés és egy örökbefogadás történetét meséli el a film.
Rendezői motiváció:
Évek óta kutatom ezt a témát. Nyilván az életkoromból is fakad, hogy újra meg újra előkerül a gyerekvállalás kérdése, amikor barátokkal beszélgetünk arról, hogy hogyan szeretnénk élni. "A világ eredete" című filmben összegezni szeretném ezt a sok beszélgetést, illetve azokat a dilemmákat, amik a felszínre jöttek. Nagyon izgalmas és ambivalens terület ez, hiszen életünk egyik legfontosabb kérdéséről van szó.

Rudolf Olivér
Anyám, a szörny
Éva egy negyven körüli anya, aki csalódott az életében, és belefáradt abba, hogyjelentéktelennek érzi magát. Egy szörnymaszk mögé rejtőzve találja meg önmagát.Fellázad az életét megkesírítő kompromiszumok és a világ ellen.
Rendezői motiváció:
Éva hosszú évek óta minden konliktusát és fájdalmát elfojtja. Ebbe valaki vagyvégérvényesen tönkremegy, vagy a felgyülemlett indulat és düh vulkánszerűen tör felbelőle.Éva végül különös módját választja a lázadásnak. Amikor egy eldugott dobozbanmegtalálja és felveszi ezt a szörnymaszkot, úgy érzi, hogy soha többé nem képesmegválni tőle. Méginkább elrejtőzik és mégis ezáltal szabadul fel. Ez a kettősségfoglalkoztat, és az, hogy ha ez az ámokfutás megkezdődik, mi lesz a hátrahagyottvilággal. Milyen következményei lesznek Éva szörnymaszkos lázadásának a kamaszlányasorsára, aki egyedül maradt? Anya és lánya végtelenül magányosak és kétségbeesettenküzdenek ez ellen. Ez a küzdelem érdekel, és az, hogy egyáltalán visszatalálhatnak-eegymáshoz.

A film az 54 éves Zsuzsáról és családjáról szól, aki a deviza hitelek törlesztése és a házuk évek óta húzódó felújítása miatt Németországba jár gondozni egy 93 éves német hölgyet. Zsuzsa folyamatosan szembesül a német idilli nyugdíjas léttel, miközben az otthon hagyott betegeskedő anyja és a labilis férje miatt kérdésessé válik a kijutás és ezzel együtt a megélhetésük is.
Rendezői motiváció:
A gondozó terve már évek óta megvolt a fejemben, mivel édesapám betegsége miatti nyugdíjazása nagyon meghatározó élmény volt számomra. Mellette közelről tapasztaltam meg, hogy milyen fájdalmas tud lenni a mellőzöttség, illetve mekkora felelősség a gyereknek a szülő gondozása és a méltóságának megtartása.

Berényi Andor
Könnyű Álom
Zsolt egy nincstelen stróman, aki egyedül próbál gondoskodni beteg édesanyjáról. Az őt alkalmazó cégháló elhiteti vele, hogy segítenek rajta, amiért cserébe egyre mélyebbre kell süllyednie a bűn világában.
Rendezői motiváció:
Egy dühös filmet akartunk csinálni, és ordítani a társadalmunkról. Ezért lett a Könnyű Álom a felszínen egy bűnfilm. Viszont ahogy egyre mélyebbre ástunk, a fókusz megváltozott. Az érzelmeink és a személyesség felülkerekedtek. Így lett a filmünk anya és fia története, akik hiába kívánják egymást a pokolba rengetegszer, képtelenek elszakadni egymástól.
Szabó Márton István
Délutáni sáv
Amikor Gábort, a magányos nyugdíjas ápolót és Vivient, a nagyszájú úszómestert összesodorja az élet, meg kell tanulniuk olyan családként kötődni egymáshoz, amilyenjük sohasem volt.
Rendezői motiváció:
A Délutáni sávban az uszoda szeretete és az abszurd iránti elkötelezett rajongásom ér össze. A Dumaszínház művészeti vezetőjeként alapélményem, hogy minden nehézséget könnyebb humorral elmesélni. Rainer-Micsinyei Nóra és Dióssi Gábor tragikomikus színészek tehetségéhez kerestem egy olyan történetet, amiben a magány legyőzéséről és a generációk közötti kapcsolatok szív-melegségéről tudok hitelesen mesélni, a hazánkra oly jellemző uszodavilág vizuális költészetén keresztül.
Sztercey Szabolcs
A múzeum
Valóság és identitás kérdőjeleződik meg egy furcsa kiállításon, ahol állandóan zajló performanszok formájában emberi életek vannak kiállítva.
Rendezői motiváció:
A film ötlete egy lakásszínház megtekintése során született, egész egyszerűen abból a gondolatból, hogy mi lenne, ha ez nem "csak" egy színház lenne, hanem valaki tényleges életét szemlélném ilyen testközelből. Aztán azon gondolkodtam, hogy meg tudnám-e egyáltalán különböztetni, hogy most színházat látok-e vagy valóságot, hisz bármire könnyen ráfogható, hogy ez igazi, és bármire könnyen ráfogható, hogy ez nem igazi. Ebből a nagyon furcsa, szinte kibogozhatatlan kérdésből nőtt ki az életkiállítás ötlete. Nagyon érdekel a helyzetek abszurditása, de még jobban érdekel, hogy egy ilyen világban, ahol a valóság és a reprezentáció határai teljesen elmosódtak, mennyire nehéz felfejteni az egyén valóságát, az identitás valóságát. Lehetnék-e teljesen más valaki, ha megkapnám a megfelelő kereteket hozzá? El tudnám-e elég ideig játszani, hogy igazivá váljon? És megoldana-e ez bármit is? Ezeknek a nehéz és valahol ellentmondásos kérdéseknek az allegóriája a múzeum.
Dávid Attila
Távolság
A film egy darabjaira hulló házasság története, ahol a tét már nem csak a kapcsolat megmentése, hanem az egyik fél életben tartása.
Rendezői motiváció:
Egy házasság nehézségeit szeretném bemutatni, ahol egy mélyen fekvő trauma láthatatlanul meghatározza a szereplők mindennapjait. Érdekelnek a feldolgozás hiányából fakadó utólagos szövődmények, amik lassan ellehetetlenítenek egy kapcsolatot. Arra is keresem a választ, hogy ilyen bomlasztó körülmények között két ember meddig képes kitartani egymás mellett.