Szürkület
Nyomozás egy megrázó gyerekgyilkosság ügyében. Fehér György feje tetejére állítja a krimi konvencióit.
fekete-fehér magyar játékfilm, 1989, rendező, forgatókönyvíró: Fehér György
forgatókönyvíró: Fehér György, operatőr: Gurbán Miklós, Kende János, Peter Benya, főszereplők: Haumann Péter, Derzsi János, Pogány Judit, Lázár Kati, Lénárt István, Pauer Gyula, gyártó: Budapest Filmstúdió Vállalat, MTV Fiatal Művészek Stúdiója, 105 perc, felújítás: HD digitálisan felújított
Miről szól?
Valahol a hegyek közt, egy falu határában járunk. Megrázó gyerekgyilkosság történt, sorban már a harmadik. Az áldozatot egy rosszhírű vándorkereskedő találja meg, ezzel rögtön felkelti a rendőrök gyanúját, a falubeliek is őt vádolják. Először tagad, majd öngyilkosságot követ el. A két nyomozó közül az idősebb ezt beismerő vallomásként kezeli, a fiatalabb azonban biztos benne, hogy a valódi gyilkos még szabadlábon van. Kibérel egy útmenti benzinkutat, ahol csalinak használ fel egy kislányt.
Mitől különleges?
Noha a szinopszis eseménydús krimit feltételez, Fehér György feje tetejére állítja a műfaji konvenciókat. A filmből nem derül ki pontosan, hol és mikor járunk, talán a harmincas években játszódhat a cselekmény, de mindez lényegtelen körülmény.
Se a gyilkosságot nem látjuk, se a tettest, és az itt-ott elszórt nyomok sem kecsegtetnek a megoldás lehetőségével.
Nem véletlen, hogy Tarr Béla konzulensként szerepel a stáblistán, a Szürkület a nem kevésbé apokaliptikus hangulatú Kárhozat rokona. A fekete és a fehér árnyalatain kívül nincsenek színek, a napot soha nem látni, csak a köd gomolyog és az eső zuhog megállíthatatlanul. Beszédes a cím, a szereplők valóban szürkezónában, átmeneti térben és időben élnek. Lassan, megfontoltan mozognak, néha, miközben a kamera körbejárja őket, megdermednek, mintha önmaguk élethű viaszszobrai lennének. A Szürkület a kontraszt filmje, miközben az idő szinte megáll, és az a kevés esemény is a befogadhatóság határát súroló lassúsággal telik, a mélyben lappangó feszültség észrevétlenül fokozódik, és a kezdetben nyugodt, kimért nyomozók is megszállottként kezdenek viselkedni.

Nincsenek színek, a napot soha nem látni
Hogyan készült?
Fehér nagyjátékfilmes debütálására közel húsz évet kellett várni. Miután 1972-ben elvégezte a Színház- és Filmművészeti Főiskola rendező-operatőr szakát, a televíziónak dolgozott, operafeldolgozásokat, emlékezetes Shakespeare-, Dosztojevszkij- és Moliére-adaptációkat készített. A Szürkület esetében is keresett egy forrásanyagot, de Friedrich Dürrenmatt filmnovellájából (Fényes nappal történt) végül csak alapmotívumokat vett át. Az idősebb nyomozó szerepére azt a Haumann Pétert választotta, aki korábban majdnem minden rendezésében szerepelt.
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
A Szürkület különdíjat kapott a Magyar Filmszemlén, a Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon pedig Gurbán Miklós operatőri munkáját ismerték el Bronz Leopárddal. Az életmű befejezetlensége miatt (az 1998-as Szenvedély lett Fehér következő és utolsó rendezése), akkor is különleges státusz járna a Szürkületnek a hazai filmkánonban, ha nem írt volna felül radikálisan minden szabályt, és ne számítana ma is egy ködbe burkolódzó, áthatolhatatlan monolitnak.
(MTVA jogtulajdonú felvétel, az MTVA hozzájárulásával)
Egy emlékezetes jelenet
A Haumann Péter által alakított nyomozó egy fának ütközött autót vesz észre. Már magában a helyszínben, a magányosan álló, groteszk fában van valami szürreálisan kísérteties. A rendőr azt gyanítja, hogy a gyilkos karambolozott itt, odamegy a roncshoz, behajol, és olyan csokoládégömböt talál az üvegcserepek közt, amilyennel a pedofil tettes az áldozatait szokta lépre csalni. Innen, az autó belsejéből láthatjuk, amint valaki lassan odalép az ajtó mellé. Talán maga a gyilkos? A kamera (a nyomozó szemszöge?) lassan elkezd felfelé pásztázni a férfi lábán, az arcát azonban még hosszú másodpercekig kitakarja a szélvédő, hogy végül kiderüljön, csak egy rendőr az. Szellemes és pimasz módja ez a nézői elvárások kifordításának.
Olvass tovább!
MMA Lexikon
Gelencsér Gábor: Igazság és módszer, Fehér György: Szürkület. Filmkultúra, 1990/6, 32-36.
Fehér Györgyre emlékezünk. Filmkultúra, 2002
Bikácsy Gergely: A vereség füstje, Szürkület. Filmvilág, 1990/11, 50-51.