Utószezon
Az igazságot nem lehet elkerülni, a múlttal való szembenézés sohasem fájdalommentes. Fábri Zoltán filmjében testet ölt a háborgó lelkiismeret.
fekete-fehér magyar játékfilm, 1966, rendező: Fábri Zoltán
forgatókönyvíró: Szász Péter, operatőr: Illés György, főszereplők: Páger Antal, Rajz János, Kőmíves Sándor, Balázs Samu, Szendrő József, 120 perc, felújítás: 2K restaurált
Miről szól?
Unatkozó barátai megviccelik az idős patikust (Páger Antal). A kedélyes társaság tagjai rendőrnek adják ki magukat a telefonban és másnapra a kapitányságra idézik a férfit. Az otromba tréfával azonban akaratlanul is felpiszkálják a múltat. Kerekes biztos benne, hogy a második világháború alatt elkövetett bűnére derült fény. Hiába győzködik a barátai, a férfi többé nem akar és nem tud hallgatásba burkolózni.
Mitől különleges?
Az Utószezon a múlttal való szembenézés, a háborgó lelkiismeret filmje. Fábri Zoltán
a főszereplő sorsán keresztül a magyar társadalom holokauszttal kapcsolatos felelősségét firtatja.
Az elhallgatott téma bátor felvetéséhez a rendező rendhagyó formát választ. A fajsúlyos drámát a szatíra és a groteszk jellegzetes megoldásai ellenpontozzák. A burleszk, a komédia és a krimi műfaji építőkövei a főhős belső világát megragadó filmnyelvi eszközökkel keverednek. Az elbeszélés folyamatosságát váratlan ugrások és kimerevített képek törik meg. A szereplő áramló emlékeit és gondolatait követve múlt és jelen, fantázia és valóság között fokozatosan elmosódnak a határok. Az álmok a vívódó lélek érzékletes kivetülései, a holokauszt józan ésszel felfoghatatlan, ezért ábrázolhatatlan szörnyűségét a rendező erőteljes stilizációval tárja a néző elé. A háború alatt történteket a nézőnek magának kell összeillesztenie, ahogyan a főhős felett is csak mi ítélkezhetünk.

A szerteágazó téma sajnos azóta sem kibeszélt
Hogyan készült?
A hatvanas évek filmes új hullámaival az idősebb rendezőknek komoly kihívást jelentett lépést tartani. A pályáját az ötvenes évek elején kezdő Fábri Zoltán nemcsak ismerte, de használta is a modernizmus formabontó megoldásait. A rendező három egymást követő filmjében is a hagyományos időrend felbontásával kísérletezett. Az Utószezon e trilógia záró darabja. A történetet az 1960-ban elfogott náci háborús bűnös, Adolf Eichmann jeruzsálemi pere keretezi. A forgatókönyv Rónay György Esti gyors című regényéből íródott. A könyv és a film cselekménye, hangvétele lényegesen eltérnek egymástól.
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
Az Utószezon Fábri Zoltán modernista korszakának legmerészebb darabja. A rendező elsőként kérdez rá a magyar társadalom holokausztban játszott szerepére, a kollektív felelősség lélektani működésére. A szerteágazó téma sajnos azóta sem kibeszélt, ma is csak elvétve bukkan fel a közbeszédben. Legutóbb Török Ferenc 1945 (2016) című filmje tett kísérletet a szembenézésre. A Kádár-rendszer kultúrpolitikája a magyaroroszági zsidóság történetét tabuként kezelte, ami a film fogadtatását is nagyban befolyásolta. Az Utószezon nemcsak a felvetett kérdések, de a különböző filmnyelvi eszközök keverése miatt is erősen megosztotta a kritikusokat. Fábri Zoltán filmje korántsem hibátlan, ám nem az ellentmondásai ellenére, hanem éppen azokkal együtt méltó a figyelemre.
Egy emlékezetes jelenet
Kerekes a városka temetőjében az egykori patikus és patikusné nyomait keresi. A férfi egy emlékművek aranyozott feliratait készítő mesteremberbe botlik, aki büszkén állapítja meg, hogy neki bizony mindig lesz munkája. A szatirikus jelenet csodálatos tömörséggel összegzi a múlttal való szembenézés általános problémáit. A hatvanas évek elején járunk. A második világháború bő másfél évtizede ért véget, de a börtönökben még sok a politikai fogoly. A hatalom megkezdi a közelmúlt feldolgozását, de a hivatalos emlékezet a társadalom számára teljességgel közömbös. Az Utószezon arra mutat rá, hogy a sebek feltépése és kollektív terápia nélkül az egész folyamat képmutató és értelmetlen.
Ezt is nézd meg!
Fábri Zoltán az Utószezon fogadtatásáról:
Kapcsolódó filmhíradó
Olvass tovább!
S. G: Alkotói együttműködés – művészi önállóság, Operatőrök vitája az Utószezon szakmai tanulságairól. Filmkultúra, 1967/3, 19-24.
Gelencsér Gábor: Láthatatlan történelem, Magyar film és a holokauszt. Filmvilág, 2014/10, 4-9.
Gelencsér Gábor: Egy modern klasszikus, Fábri Zoltán (1917-1994). Filmvilág, 2017/10, 4-9.