Betekintés a 80 éves Casablanca felújításába
Megjelenésének 80. évfordulója alkalmából a Warner Bros. 4K felújításban mutatta be a Casablancát – adta hírül A.frame, az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia magazinja. Az általuk készített interjúban Sheri Eisenberg, a Warner Bros. senior coloristja beszélt a film felújításának kihívásairól.
A 4K UHD Blu-Ray 2016-os bevezetése óta a stúdiók az új fejlesztésű 4K felbontású újraszkennelés, a High Dynamic Range (HDR) rendszerrel újraszkennelés, a fényelés és újrakevert hang segítségével keltik új életre legünnepeltebb filmjeiket. A 4K UHD formátum, amely felfedi az eddig észrevétlen textúrákat és megragadja a jelmezek és a díszletek gazdag árnyalatait, hamar az otthoni filmnézés elsőrendű élményévé vált filmrajongók és gyűjtők számára egyaránt. Fontos azonban megjegyezni, hogy a 4K restaurálás célja nem az, hogy a modern digitális kamerával való felvétel hatását keltse, hanem annak a lehető leghatékonyabb bemutatása, amilyennek a filmet eredeti megjelenésekor szánták.
Sheri Eisenbergnek, a Warner Bros. digitális képalkotási részlegének senior coloristjának legutóbbi munkája nem csak személyes kedvence, hanem az egyik legjobb film, ami szerinte valaha készült: a Casablanca, amely nyolc Oscar-jelölést kapott, és hármat el is nyert (Legjobb film, Legjobb rendező és Legjobb forgatókönyv). Habár Michael Curtiz (Kertész Mihály) romantikus drámája 1942-ben jelent meg, Humphrey Bogart és Ingrid Bergman karriert formáló alakítása és megannyiszor idézett szállóigéje – “Fel a fejjel, kölyök!” – örökérvényű marad.
Eisenberg számára nem ismeretlen a „finom porcelánok” helyreállításának felelőssége, ahogyan ő szeretettel jellemzi munkáját, hiszen korábban olyan Oscar-díjas alkotásokon dolgozott, mint Carol Reed Olivér (1968), Steven Spielberg Harmadik típusú találkozások (1977) és Richard Attenborough Gandhi (1982) című filmje, és modern klasszikusokon, köztük Az ártatlanság kora Martin Scorsese-től (1993) és az Értelem és érzelem Ang Lee-től (1995). Azonban a film eredeti kellékei megváltozhatnak, még nagyobb kihívássá téve a felújítási folyamatot.
Sajnos az egész világra kiterjedő kutatás ellenére a Casablanca esetében nem maradt fenn az eredeti negatív. „Ebben a speciális esetben egy nitrokópiát szkenneltünk be. Ez volt a Casablanca legjobb állapotban megőrzött változata” – magyarázza Eisenberg. „Néha a film eredeti anyagainak mindössze 80 százaléka áll rendelkezésre, a maradék 20 százalék pedig más megmaradt példányokból kerül kiegészítésre.”
Amint a lehető legjobb formában összeállt a film, Eisenberg a csapatával együtt rátért a tónusok képkockáról-képkockára történő kiegyenlítésére. Az olyan fekete-fehér filmeken, mint a Casablanca, a HDR által nyújtott nagyobb átfogású szürke skála lehetővé teszi minden bársonyos fekete, ragyogó fehér és a szürke lágy árnyalatainak tökéletes eldolgozását, ezzel kiemelve a film csodásan megvilágított belső tereit, komor éjszakai jeleneteit vagy az intenzív arcközeliket.
A szélesebb dinamikatartománynak köszönhetően a film korábban sosem látott részletei kerülnek a szemünk elé. Egy hasonló restaurálásnál ez egyszerre áldás és átok: felfedi az időszak technikai korlátai között használt, ma már rendkívül elavult vizuális effekteket – amelyeket az akkori közönség nem feltétlenül vett volna észre.
„Rengeteg izgalmas döntést kell meghoznunk” – mondja Eisenberg, de kitart amellett, hogy rendkívül fontos a film eredeti megjelenésének megtartása. „A Warner Bros. szemlélete a szemcsésség és az autentikus hatás megőrzése. Szükség van arra, hogy érzékenyek és hűek maradjunk az eredeti narratívához. A film stílusa a szemcsésségében rejlik. Mindenképpen a „csillogó nitró és korai mozi” hangulatát szerettem volna az otthoni képernyőkre vinni, hogy ne érződjön „digitálisnak”. Azt szeretném, ha olyan érzés lenne, mint egy lenyomat. Ahhoz, hogy a mozirajongók egy 4K-ban felújított filmet teljes pompájában tudjanak megtekinteni, érdemes beruházni egy 4K UHD Blu-Ray készülékre, mondja Eisenberg. „A környezet felfrissítésével olyan minőséget és képtisztaságot lehet elérni, amelyhez az ember nincs hozzászokva, legyen szó erről, vagy bármely más filmről. A különbség több, mint csodálatos.”

A Casablanca felújításának eredménye káprázatos. A colorist számára a restaurálás a film hagyatékának megőrzéséről szól, amellett, hogy a fiatalabb generációknak nyújt egyedi lehetőséget egy klasszikus film átélésére. „Azt remélem, hogy lesz egy olyan fiatal közönség, amely először látja, és megérinti majd őket, mert még mindig időtálló” – mondja. – „Ha nem lenne felújítva, nem néznék meg.”
A Casablanca felújítása után Eisenberg 18 éves fiával és saját szüleivel nézte meg a filmet. „Megnéztük. Ahogy a végére értünk, sírni kezdtem, édesanyám is sírni kezdett; a fiamhoz fordultam, és megkérdeztem: ‘Nos?’ És a fiam ezt mondta: ‘Ez egy csodálatos film volt.’” Eisenbergnek ez adja a reményt minden felújításkor. „Még mindig van kihez szóljon” – mondja – „így él tovább.”
A cikk teljes terjedelmében itt olvasható: Adam J. Yeend: Inside 'Casablanca's 80th Anniversary Restoration: 'The Difference Is Nothing Short of Miraculous' (Exclusive)
Farkas Laura fordítása. Szakmai lektor: Molnár János filmfelújítási stúdióvezető, NFI – Filmarchívum.