Hírek

2019. július 24.

Gaál István: Sodrásban – Felújított magyar klasszikus a velencei filmfesztiválon

Idén is erős a restaurált magyar filmek nemzetközi fesztiválszereplése. A 76. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál a felújított alkotásokat bemutató „Venice Classics” programjába meghívta a magyar újhullám nyitófilmjét, a Sodrásban-t. Gaál István korszakalkotó filmje idén már az ötödik, a Magyar Nemzeti Filmalap - Filmarchívum által frissen restaurált klasszikus, amelyet a legrangosabb nemzetközi filmfesztiválok egyike tűz műsorra.

Az Örökbefogadás berlini, A tanú cannes-i, a János vitéz Párizsi Cinématheque-beli, a János vitéz és a Macskafogó annecy-i premierjét követően Gaál István Sodrásban című 1963-ban készült korszakalkotó filmjét műsorra tűzi augusztus végén a világhírű velencei filmfesztivál.

A Magyar Nemzeti Filmalap hosszútávú filmdigitalizálási és felújítási programja keretében a Filmarchívum és a Filmlabor munkatársainak részvételével 2019-ben készült el a Sodrásban teljeskörű, 4K felbontású restaurálása. A film újrafényelése Magyar Operatőrök Társaságával (HSC) való együttműködésben, Sára Balázs operatőr közreműködésével valósult meg.

Gaál István: Sodrásban

Diáktársaság fürdik a Tisza-parton. Önfeledten napoznak, egyre többen merülnek alá iszapért. Gaál kamaszkori élménye, a veszélyes versengés adta a film alapötletét. Egyik fiatalnak sem tűnik fel, hogy hiányzik valaki, társuk a vízbe fulladt. Barátjuk tragédiája önvizsgálatra készteti őket: kié a felelősség, hogyan viszonyulnak egymáshoz, a világhoz. E teher nyomására válnak felnőtté, s megváltoznak kapcsolataik is. A film élet- és halál, a felnőtté érés problémáin túl a hatvanas évek elejének fő kérdéseit – hagyomány és modernitás, egyén és közösség, falu és város, ember és táj – progresszív szemlélettel, új vizuális nyelven dolgozta fel.

Gaál István 1958-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Már vizsgafilmjével, a Pályamunkások-kal nemzetközi feltűnést keltett, a római Centro Sperimentale di Cinematografián tanult tovább. A magyar filmesek kísérleti műhelye, a Balázs Béla Stúdió alapító tagjai között volt. Itt készítette első formabontó rövid- és dokumentumfilmjeit barátjával, Sára Sándor operatőrrel.

Gaál István: Sodrásban

A magyar újhullám egyik első nemzetközi sikere és jelképe lett a fúgaszerűen építkező Sodrásban. Pierre Paolo Pasolini kiemelte a film „poézisét, frissességét és újszerű hangvételét”, B. Nagy László, a magyar filmkritikusok doyenje szerint a Sodrásban „a megújult magyar filmművészet anyanyelvét beszéli”. Bíró Yvette, a Filmkultúra akkori főszerkesztője francia nyelvű tanulmányában írta, hogy „Gaál István feltűnésével egy új korszak született, az új magyar fim, vagy a fiatal magyar film korszaka.” A Sodrásban 1964-ben Karlovy Varyban elnyerte a fődíjat, majd a brit filmintézet mértékadó folyóirata, a Sight and Sound a Sodrásban-t az év öt legjelentősebb filmje közé sorolta.

Gaál István filmjének teljeskörűen felújított változatát a magyar közönség a velencei premiert követően a Budapesti Klasszikus Film Maratonon láthatja újra nagyvásznon.

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem