„Tudtam, hogy ha nincs labor Budapesten, nem forgathatok filmre”

2022.06.23.

Nicolas Pariser rendezését, A Zöld Parfüm (Le Parfum Vert) című komikus krimit a Rendezők Kéthete zárófilmjeként mutatták be Cannes-ban. A film nagy része Budapesten forgott, a labormunkálatok a Filmlaborban készültek. Az operatőr, Sébastien Buchmann nyilatkozott nekünk a közös munkáról.

A 2022-es Cannes-i Filmfesztivál Sébastien Buchmann operatőr két filmjét is műsorra tűzte. Az alkotó a versenyszekcióban bemutatott Don Juanhoz és A Zöld Parfüm forgatásához is 35 mm-es filmnyersanyagot választott. A Zöld Parfüm 4 hétig Franciaországban, 1 hétig Belgiumban, az utolsó 3 hétben pedig Budapesten forgott 2021 novemberében, a Laokoon Filmgroup gyártásában. A budapesti jeleneteket főként a Pesti Magyar Színházban vették fel, majd a negatívot a Filmlaborba hozták hívásra és szkennelésre. A film operatőrét kérdeztük a filmre forgatásról és magyarországi forgatással kapcsolatos tapasztalatairól. Íme az interjú fordítása.

Miért ragaszkodtál ennél a filmnél is a 35 mm-es filmhez?

A rendezővel nem is tudtuk volna elképzelni másképp! Nicolas tart a digitális „look”-tól, ami néha nagyon kemény tud lenni. Személy szerint én imádom az analóg film képi világát, és szeretek filmre dolgozni. Tudom, hogy ezt manapság digitálisan technikailag sok tekintetben akár felül is lehet múlni, de filmre dolgozni mégis más. Még mindig ott van egy kis varázs, egy kis titokzatosság. Amikor megnézzük a musztert, az mindig egy kis meglepetés, hogy milyen lesz a majdnem végleges kép.

Mit ad hozzá a 35 mm-es nyersanyag a film képi világához? 

Tudtam, hogy a 35 mm-es film segíteni fog abban, hogy gazdag színvilág jöjjön létre. Nem csak erősek és szaturáltak lesznek a színek, mint a digitális rögzítés esetében, hanem ezek gazdag színek, sokféle árnyalattal. Kontrasztos kép jön létre gazdag és mély feketékkel, kellemes bőrszínekkel. A fehérek nem égnek ki, van mélységük, de világosak és vibrálóan élénkek.

Mi alapján döntöttetek úgy, hogy a Filmlaborba hozzátok a forgatott anyagot?

Nagy szerencse, hogy a Filmlaborral dolgozhattunk! A filmlaborok manapság megszűnnek, ahogy a szaktudás is kezd eltűnni. Amikor elkezdtük a filmet előkészíteni, tudtam, hogy ha nincs labor Budapesten, nem forgathatok filmre, annyira drága a biztosítás az előhívatlan negatív szállítására. Amikor megtudtam, hogy Budapesten van egy filmlabor méghozzá ilyen referenciákkal, akkor teljesen megnyugodtam.

A film labormunkálatai Párizsban kezdődtek el. Mik voltak a tapasztalataid arról, hogy két labor között kellett megosztani a feladatokat?

Semmilyen probléma nem volt. A párizsi coloristom elküldte nektek a már korábban kidolgozott workflow-t. Nagyon elégedett voltam azzal, ahogy ti ezt átvettétek. Teljes mértékben átjárható volt a folyamat a mi a laborunkkal, a Hyventyvel.

Mi volt a benyomásod a közös munkáról az itt töltött 3 hétben?

Volt lehetőségem meglátogatni a Filmlabort a forgatás előtt, és lenyűgözött a felszereltség, a minőség és a tisztaság. A fogadtatás és a csapattal folytatott beszélgetés nagyon kellemes és egyben hasznos is volt a produkciónak. Remélem, hogy lesz még lehetőségem visszajönni Budapestre. Öröm volt ebben a csodálatos történelmi városban forgatni. Mivel A Zöld Parfüm télen forgott, nagyszerű lenne ezt a várost más fényben is látni.